donderdag 19 juni 2014

De au pair van Maartje Fleur: zowel chicklit als thriller

In het vrouwenblad Viva schrijft Maartje Fleur sinds geruime tijd wekelijks over Floor Faber, haar werk en haar roerige liefdesleven. De au pair is haar overstap naar het thrillergenre.
Een au pair verdwijnt van de een op de andere dag spoorloos uit het gezin van weduwnaar Arthur en zijn tienerdochter Lois. Bijna een jaar later gaat kunstenares Caroline met Arthur samenwonen in het afgelegen huis.

De norse huishoudster Havers en haar volwassen zoon Marcel krijgt ze erbij. Geregeld vraagt Caroline zich af of het een goed idee was om te verhuizen. Lois gedraagt zich vijandig en puberaal. Marcel volgt en begluurt haar. Gaandeweg gaat Caroline zich onveilig voelen, zeker na de inbraak in haar atelier en de vondst van dode vogels met gebroken pootjes. Haar relatie met Arthur komt onder druk te staan, vanwege diens ontwijkende antwoorden op Caroline’s vragen.
De au pair is zowel een chicklit als een thriller. Rode draad in het verhaal is de relatie tussen Caroline en Arthur en de vraag of die de crisis overleeft. Daarbij is er in De au pair sprake van een soort plot: de raadsels die moeten worden opgelost betreffen het lot van de au-pair en de bedreigingen aan het adres van Caroline.
In de cruciale eerste hoofdstukken van het boek overheerst de chicklit-toon. Dit heeft tot gevolg dat de spanning lange tijd ruim onder het niveau blijft van wat je verwacht van een thriller. Pas na de vondst van de dode vogels en de inbraak wordt het verhaal spannend.
Gelukkig heeft Maartje Fleur een aangename luchtige schrijfstijl waardoor deze romantische thriller zich toch vlot laat uitlezen.

Deze recensie is gepubliceerd in BOEK, nr. 2 jaargang 12, mei/juni 2014 p. 60.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten